Yıl 1937. California’lılar otomobillere olan o görülmemiş
tutkularının ve bağımsızlıklarının esiri olmaya o zamandan
başlamışlardı. Güney California’daki bazı işletmeciler, otomobillere
servis yapan lokantalar açıp para kazanmanın yolunu keşfetmişlerdi.
Mc Donald’ların ilk girişimi tıpkı ötekiler gibi bir otomobil servisi
idiyse de çok mütevazi boyutlardaydı. Dick ile Mac kolları sıvayıp
sosisleri kızartır, içecekleri hazırlar ve bir düzine branda bezi kaplı
tabureye oturan müşterilere hizmet ederken, üç garson kız da park
yerindeki arabalara servis yapıyordu. Mc Donald’lar 1940’ta Los
Angeles’ın 50 mil kadar doğusundaki San Bernardino’da çok daha büyük bir
otomobile servis lokantası açtılar. Dükkân salt görünüşüyle dikkat
çekecek nitelikteydi ve 1940’ların ortalarında şehir gençlerinin bir
numaralı uğrak yeri oldu. Hafta sonlarında akşam yemeği için park yerine
sıralanan 125 arabaya yirmi garson kız hizmet ediyor, yıllık satış
200.000 doları buluyordu.
Ancak Mc Donald’s kardeşleri rahatsız eden bir şey vardı. Bunu
“Fiyatları düşürüp müşterinin kendi kendine servis yapmasını sağlayacak
büyük satış hacmi yapmak istiyorduk. Bilemezsiniz o garson kızların
ağırlığını. Bu işin daha hızlı bir yolu olmalı diye düşünürdük. Arabalar
park yerine yığılır, yolu tıkardı. Gerçi müşteriler daha hızlı servis
peşinde değillerdi ama işi hızlandırırsak onların da hoşnut kalacağını
seziyorduk. Dünya hızlanıyordu. Süpermarketler, büyük mağazalar çoktan
self-servise geçmişlerdi. Otomobile servis yapılan lokantaların önündeki
tek seçenek de self-servisti.” Diye ifade ediyor Mc Donald. 1948
sonbaharında 20 garson kıza yol verildi. Garsonların mutfaktan mal
aldığı iki servis penceresi genişletilerek müşterilerin self servis
yapabilecekleri duruma getirildi. Tabakların çatal bıçakların yerini
karton kutular, kağıt peçeteler ve kağıt bardaklar aldı. Böylece
bulaşıkçı ve bulaşık sorunu ortadan kalkmış oldu. Hamburgerler
küçültüldü. Ama bu arada fiyat da inanılmaz oranda düşürülerek 30
sentten 15 sente indirildi. Garson kızlar olmayınca gençler de dükkâna
eskisi kadar uğramaz oldular. Dükkân avare gençlerin takıldığı bir yer
olmaktan çıkınca, yeni kapsamlı bir müşteri potansiyeli baş gösterdi:
Aileler gelmeye başladı.
Mc Donald’s işletmecileri bu potansiyelin önemini ve büyüklüğünü çok
geçmeden kavradılar. Çocuklara şirin görünerek büyükleri çekmek kolay
oluyordu. Bu gerçek kavranınca Mc Donald kardeşler, pazarlama
yöntemlerini yeni pazara göre değiştirdiler. Reklâmlarda ailelere hitap
edilmeye başlandı ve kampanyalarda çocuklara dağıtılacak armağanlar ön
plana alındı. Dükkânda servis yapan bütün tezgâhtarlara da çocuk
müşterilere ayrı bir özen gösterilmesi tembihlendi.
MC DONALD’S BÜYÜYOR
Mc Donald kardeşler işi genişletme kavramında yatkın ve tutkun
olmadıkları için, kendi başlarına ülke çapında bir zincir kuramadılar.
İkisi de gezilere çıkmaktan hoşlanmıyordu. Ancak Mc Donald kardeşlerin
fast-food hamburger zincirini ülke çapında yaygınlaştırma fırsatını
kaçırmış olmaları, bu fırsatın hala değerlendirilebilecek durumda
olmaması anlamına gelmiyordu. Birinin çıkıp bu fırsatı kullanmaması için
hiçbir neden yoktu. Bu birisi, 1954 yazında Ray A. Kroc kimliğinde ve
beslenme endüstrisi araç-gereçleri satıcısı olarak ortaya çıktı. Mikser
kullanan dükkanlarda ve lokantalarda genellikle bir multi mikser
kullanılırdı. Oysa Mc Donald’ların dükkanında üç veya dört mikser
sürekli çalışıyordu. 1954 yılında Mc Donald kardeşler, eskiyenleri
yenilemek için aldıkları da dahil on mikser alınca, Kroc’un aklı
başından gitti. Bir hamburgercinin on multi mikserle ne işi olabilirdi?
Kroc kendini daha fazla tutamadı, gidip kendi gözleriyle görmek
istiyordu. Arabasını Mc Donald’s dükkânının önüne park ettiğinde servis
pencerelerinin önünde kuyruklar sıralanmaya başlamıştı bile. Öğle
olduğunda park yeri 150 arabayla tıklım tıklım dolmuş, Mc Donald’s ekibi
kolları sıvamıştı. Ray Kroc, siparişleri onbeş dakikada yerine
getirebilen bu hıza benzer bir şeyi o güne kadar hiç görmemişti. Kendi
kendine “Şu ya da bu şekilde, benim de bu işe katılmam gerek.” diye
düşünmekten kendini alamadı.
Kroc, Mc Donald’s tipi lokantaları ülke çapında yaygınlaştırmaya
karar verdi. Mc Donald kardeşler gibi yerlerinden kıpırdamayan
kişilerden olmadığı için, bu lokantaların iş yapacağı irili ufaklı
yüzlerce pazar biliyordu. Ülkenin hemen hemen her yerini görmüştü ve bu
kentlerin hepsinde birer Mc Donald’s düşlüyordu. Bunun üzerine Mc
Donald’s sistemini ülke çapında yayacak bayilik örgütü için sözleşme
imzalamak üzere batı kıyısına uçtu. İki kardeş bayilik hakkını 950
dolara satmayı düşünüyorlar, ayrıca satıştan da sadece yüzde 1,9 pay
istiyorlardı. Ray bu teklifi kabul etti. Kroc 2 mart 1955’te yeni
bayilik şirketi Mc Donald’s System Inc.’ı (bu ad 1960’ta Mc Donald’s
Corporation olarak değiştirildi) kurduğunda, deneyimli bir yiyecek
endüstrisi satıcısının stratejisiyle işe başladı. Bu stratejilerin
başında, Mc Donald kardeşlerin geliştirdiği biçimin dışına çıkmamak
vardı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder