SONY yenilmiş ve harap edilmiş 1945 ‘de Japonya’sının
enkazının içinde Masaru Ibuka Sony’ i Tokya’ da kurduğunda, bombalanmış
ve yakılıp yıkılmış eski bir mağazanın kalıntıları içinde terk edilmiş telefon santralı odasını kiraladı. Elinde kişisel
birikimleri olan 1600 doları ve yedi çalışanı vardı. İlk önceleri ne
olmalıydı? Nakit akışı mı oluşturmak gerekiyordu? Yapacağı işi
belirlemesi mi? Ürünleri piyasaya sürmesi mi? Yeni müşteriler edinmesi
mi? Ibuka gerçekten de bu işlere konsantre oldu. Sony “muhteşem fikir”
ile başlamadı. Masaru Ibuka, Ağustos 1945’te şirketini kurduğunda,
hiçbir özel ürün düşüncesi yoktu. Dahası Ibuka ve ilk yedi çalışanı
şirket kurulduktan sonra ne üreteceklerine karar vermek için bir beyin
fırtınası yaptılar. Kuruluşundan kısa bir süre sonra şirkete katılan
Akio Morita’ya göre “ Küçük grup toplantıya oturdu… ve haftalar boyu
şirketin işlemesi için gerekli parayı kazanmak konusunda ne çeşit bir
ürün yapılacağını şekillendirmeye çalıştılar.” Tatlı fasulye ezme
çorbasından, minyatür golf ekipmanları ve sürmeli hesap cetveline kadar
uzanan…
Yapabilecekleri bir sürü ürün üzerine düşündüler. Bununla
da kalmadı Sony’nin ilk ürün teşebbüsü (basit bir pirinç pişiriciydi)
düzgün çalışmadı; ilk dikkat çekici ürünü olan bir teypte pazarda
başarısız oldu. Şirket ilk günlerinde, basit fakat kolay satılan kumaş
üzerine telle tutturulan vücut ısıtıcı keçeleri yaparak varlığını
sürdürmeye devam etti. Fakat her gün yenilenen hayatta kalma
mücadelesinin problemleri ile boğuşan bir girişimci olarak dikkate değer
başka bir şeyler daha yaptı: Yeni kurulan şirketi için bir hedef
belirledi. 7 Mayıs 1946’da Tokyo’ya taşınmasından yaklaşık 10 ay sonra
fakat şirketin kara geçmesinden çok uzun zaman önce, şirket için Sony
ruhu diye isimlendirdiği hedefini ortaya koydu.
Sony bir öncüdür
ve asla başkalarının peşinden gitmek niyetinde değildir.İlerleme
boyunca,Sony tüm dünyaya hizmet etmek istiyor. Her zaman bilinmeyenin
arayıcısı olacak…Her zaman insanın yeteneğine saygı duymak ve
cesaretlendirmek Sony’nin ilkesi olacak…Ve her zaman bir insandaki en
iyiyi ortaya çıkarmaya çalışacak. Bu Sony’nin yaşamsal gücüdür. Ve
“Japon kültürü” nün yükselmesine neden olan teknolojik yeniliklerin
katıksız keyfini taşımak öz hedefinin peşinden koşmaktan
vazgeçmeyecektir. 1950’lerde Japon malını düşük kaliteli değersiz ucuz
anlamına gelmekteydi. Sony’nin temel amacı sadece başarılı olmak
değildi. Aynı zamanda Japon tüketim ürünlerinin düşük kaliteli olduğunu
değiştirme konusunda en bilinen şirket olmaktı hedefleri. Firma
araştırma ve geliştirmeye çok önem veriyordu. 1993’te
araştırma-geliştirmeye ayrılan yatırımın maliyeti 2 milyar doları
bulmuştu. Firmanın yeni ürünler geliştirmesi sayesinde 1992’de
Japonya’da halkın %80’in de video, %60’ın da disk çalar bulunuyordu.
SONY şirketi ilk günden beri örnek olacak bir azimle, elektronik ve
eğlence sektöründe birçok yeniliklere imza atıp, başarılı pazarlama metoduyla Sony’ i bir dünya devi yaptılar.
Cemal Kondu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder